Creative Commons 3.0 RSS CSS 2.1 XHTML 1.0
Entrar  
Rexistru
La primera rede social d'Asturies. Niciu de l'analisis políticu y el bilordiu. 
Escrito por Sumiciu el domingu, 28 xunu de 2015

Dalgunos entamaríen a contar esta historia dende'l 15M, nun momentu nel que manifestaciones en 50 ciudaes en tol Estáu punxeron fin al ermu de movilización social que reinaba daquella y daría niciu a una riestra de movimientos sociales estremaos qu'acabaríen por ocupar lo electoral en 2014. Pero voi evitar facelo porque paezme una forma peligrosa de simplificalo too y de poner nesta fecha artificialmente'l entamu de la Historia como pretenden dellos.

La vindicación del exerciciu del poder popular ye una reivindicación vieya, que s'intenta desarrollar dientro de corrientes distintes lo mesmo marxistes, como anarquistes, verdes... a lo llargo de la Historia. El “ciudadanismu” que surde a raíz del 15M nun ye más qu'una adautación de mínimos d'esos pensamientos onde puxa más la rabia del momentu qu'un verdaderu fondu ideolóxicu y, sobre too, d'una concienciación xeneral de la toma del poder o, a lo menos, de toma de la palabra.

Asina ye que, como resultáu de too ello, alcontrámonos anguaño con dinámiques enfrentaes ente los que busquen una mayor participación de la xente na topa de decisiones (y dientro d'estos, los que lo faen por enfotu nello per un llau y los que lo faen por oportunismu escontra unes decisiones que nun-yos gusten independientemente de la forma na que se llegare a eses resoluciones) y otros grupos que se ven amenazaos por esi posible avance al nun ser quien a adautase a les nueves condiciones político-sociales pa defender nelles los sos intereses (dacuando porque cualquier cambiu de dinámica-yos fadría perder en dalgún grau influencia na toma de decisiones).

El principal problema qu'atopamos nel exerciciu de la toma de decisiones popular ye que, frutu d'esa falta de base de conciencia qu'emburrió eses dinámiques, alcontrámonos con que tamos construyendo la casa pel teyáu. Esto ye, tamos intentando involucranos nuna toma de decisiones na que tovía nun sabemos usar les ferramientes que necesitamos pa decidir, pa discutir, pa consensuar, pa plasmar el nuestru naguar nes nuestres decisiones... Nun se confunda esto con insinuar un paternalista “nun sabemos lo que queremos” sinón más bien sedría un “nun sabemos como andar el camín hasta onde queremos llegar”, lo que ye normal y forma parte del procesu. El problema ye cuando s'obvia esta cuestión.

El fechu del trabayu más o menos asambleariu (munches veces dase-yos esti nome a procesos que nun merecen calificase como tal) nun se llogra d'un día pa otru nin ye frutu namás de la voluntá sinón de deprender y facer pedagoxía sobre la práutica mesma. Magar que nun tamos criaos nesa cultura social y lo pudimos adquirir de forma diario, ye preciso deprender d'otres formes esos vezos y ferramientes; y ye preciso qu'haya actores que puxen por esi procesu y apurran los preseos amañosos pa ello. Tradicionalmente ocupáronse d'esti llabor les organizaciones polítiques, pero güei estes organizaciones renuncien na so mayoría al so papel social pa centrase casi esclusivamente na cuestión electoral, col déficit que se crea asina nes rellaciones polítiques y el vacíu preocupante que dexen socialmente nesti puntu. Hai qu'insistir en que nun se puede construir nada sobre la base ensin facela primero sólida y que l'éxitu electoral tien que ser un frutu de la construcción social yá que ye nun ye vidable otramiente.

Mientres escribo estes llinies gobernantes de la UE llévense les manes a la cabeza y ponen el deu nel gatillu tres la decisión del gobiernu griegu de consultar a la so población sobre si aceptar o non un nuevu contratu cola Troika (nómese como se nome'l collar del perru). El restu, medio aturdíos, vemos como la trampa rescampla (anque tampoco ye que se descubriera agora, sí que ye curioso ver como s'escenifica de forma tan claro); cómo la Europa de la unión nun ye más qu'una construcción asocial na que los gobernantes traten y apuesten dando'l llombu a los ciudadanos y que cuando se-yos llama a estos a preguntar salten tolos resortes al ver que'l caballu escapa de la cabezada. Les construcciones institucionales que s'entamaron nos últimos años nun tienen otru fin que'l d'aislar a la xente de les decisiones que se tomen nel so nome. Casu paradigmáticu ye tamién el del TTIP onde roza yá'l ridículu non solo poles formes si non tamién pola aceptación de les mesmes. Al final, paez que la sociedá de la información (que non del conocimientu) más que trayemos la tresparencia va a trayemos el golor de les alcantarielles institucionales siendo nosotros, otra vez, testigos pasivos.

Tenemos exemplos tamién a más pequeña escala de problemátiques asociaes a les consultes, como pueden ser les que remanecen de los resultaos de les últimes elecciones municipales onde organizaciones baxo'l paragües de Podemos tomen decisiones sobre posibles pautos que pequen per un llau de la inxenuidá del a ver que pasa con errores como'l de nun ciñise a los simpatizantes nun censu claru sinón de dexar un votación abierta a xente non comprometío col proyectu qu'al final tienen qu'asumir los que realmente lo tan mientres qu'enfrente topen la lóxica monolítica de réxime vixente (al qu'aspiren xeneralmente a integrase) que refuga dafechu toa incursión d'actores que nun pueda controlar nel exerciciu de les rellaciones polítiques.

Asina ye que, si realmente queremos la palabra, tenemos que concienciamos pa exercela y concienciamos tamién en que va haber actores que s'opongan frontalmente a ella por desafiar unes rellaciones nes que se movíen en comodidá, yeren quien a predicir y ven cómo se-yos escapen de les manes, anque nun van quedar paraos mientres eso pasa. Nun ye una votación nin dos, ye pensar si realmente queremos construir unes rellaciones nes que tengamos la palabra y poner tolos medios posibles nello.

Escrito por Sumiciu el domingu, 14 xunu de 2015

Pasó la resaca plenaria y pos-electoral n'Asturies dexando, según quién y ónde, estremáu tastu. Una visión xeneral al mapa institucional del país reflexa, una vez más, un dominiu agobinante de la FSA que caltién baxo la so hexemonía un bon númberu de conceyos col añadíu previsible del gobiernu autonómicu. Nesi sen, l'añu del cambiu reflexa un continuismu de los vieyos poderes que sí qu'alcuentren a lo menos una oposición más bayurosa y unes mayoríes más febles. Por embargu, cola llei electoral na mano, la variedá y mayoritaria suma nes oposiciones nun garantiza que gobiernen sumes de llistes que, anque mayoríes, nun seyan absolutes.

El focu mediáticu lleváronlu les dos mayores ciudaes d'Asturies, amás de lo que yá nos tienen avezaos, esta vez xugóse nelles una partida ente les fuercies que surden y les que s'agarren al escañu. El vezu de siempre ye'l d'analizar too estos movimientos en clave partidista, lo mesmo autonómica qu'estatal; pero esta vez sí xugaron un papel prioritariu les particularidaes llocales de cada sitiu.

Empecipiando per Xixón, onde se pasó d'un posible pautu a tres bandes ente'l PSOE, Xixón Sí Puede ya Izquierda Xunida a una rotura provocada pol resultáu d'una consulta abierta a tola xente que se convocó depués de tener entamaes les conversaciones de pautu y onde la negativa punxo pates arriba les rellaciones ente delles formaciones y abrió otra amarraza n'Uviéu forzada pol revanchismu de la FSA al vese perder la cobiciada plaza xixonesa. Per un llau, Izquierda Xunida arroxábase rápidamente a los brazos del PSOE playu repitiendo les dinámiques que nun son estrañes nos últimos llustros mientres s'intentaba l'acercamientu ente'l conxuntu d'estes dos fuercies y Xixón Sí Puede, qu'allegábase y alloñábase al debalu. Darréu, tal y como prometieren primero de la campaña, entamóse una consulta sobre a quién tendríen de votar los sos conceyales nel plenu d'investidura; siendo'l resultáu d'esta consulta la negativa a votar al candidatu socialista y, por contra, tirar pol so propiu candidatu. Esta posición abriría la caxa de pandora nes files de la FSA qu'acabaría cargando con una campaña mediático de gustu duldosu escontra la formación política a la que-yos pruía allegar y, en xeneral, escontra too lo que se movía per Xixón que nun yera del so agradu.

Con estes blimes, Carmen Moriyón fízose col puestu d'alcaldesa non ensin movimientos de la FSA que tomaríen nota y represalia pola respuesta de la ciudadanía xixonesa na consulta y qu'obligaría a la marca Uviéina a romper un pautu que yá taba zarráu per parte los actores llocales nuna inxerencia perclara n'autonomía llocal de l'agrupación de la ciudá (que sicasí paeció acatar).

Enllazamos asina con Uviéu, onde los resultaos de les elecciones ofrecieron una posible xuntanza por parte de Somos, PSOE ya Izquierda Xunida (n'orde de mayoríes) pa sacar a Caunedo de l'alcaldía; esto algamaríase con un pautu firmáu poles trés fuercies y que allugaría a Taboada al frente del ayuntamientu uvieín. Esti pactu solmenaríase enforma tres la mencionada decisión d'alrodiu de 160 popes de la FSA tomada nuna cena en La Gruta qu'anunciaba asina la posibilidá de que Caunedo continuara n'alcaldía. Nun foi asina gracies a un xiru d'última hora nuna estrañísima sesión plenaria na que Ana Taboada se proponía como candidata pero onde Somos ya Izquierda Xunida votaríen pol candidatu “socialista” Wenceslao López (terceru en discordia) dando-y a esti l'alcaldía. Los conceyales de Somos pondrán el so cargu a disposición de l'Asamblea Ciudadana p'afirmalos y pa concretar los términos del mesmu. Y ye que nin los mesmos afiliaos a Izquierda Xunida o Somos tuvieron conocimientu y por estensión pudieron dar el parabién a esi cambiu de rumbu d'última hora.


Les cuestiones que queden abiertes a la vista d'estos movimientos son per un llau, la capacidá que pueden tener partíos como Somos o Izquierda Xunida pa que los sos cargos tomar decisiones con consecuencies de gobiernu ensin entruga previa a les bases y la validez de la tan repetida frase de “lo que diga la xente” una vez la suerte ta echada. Yá que, al tiempu que probablemente fuera l'acción deseada por les bases, nun tuvo'l consentimientu previu de les mesmes al tar supuestamente forciada polos estrechos tiempos que se manexaben (anque los dirixente autonómicos paecíen apuntar díes atrás a esti tipu soluciones ensin especificar).

Y per otru llau, la cuestión de contar cola FSA nun supuestu frente d'izquierdes o de cambiu. ¿Puede contase pa ello con un partíu qu'afitó la so hexemonía y dominación per más trenta años nel país? Anque a nivel autonómicu el consensu ye más claru y muncha xente na izquierda tea d'acuerdu que nun se puede tener en cuenta a la FSA como fuerza d'izquierdes, paez que nel ámbitu llocal la rempuesta sobre si se puede permitir o non collaborar con ellos va por barrios. Nesti casu concretu, ¿son les mesmes les situaciones d'Uviéu y Xixón tocante a la rellación de la izquierda col PSOE? La respuesta ehí sí ye clara y ye non. Nun olvidemos que'l pasu del PSOE pelos gobiernos xixoneses nun foi de baldre y que les sos ferides tovía escuecen lo mesmo na xente como na propia ciudá que se ve somorguiada n'investigaciones por irregularidaes en macroproyectos arecianos talos como El Muselón. Naide nun olvida en Xixón la represión y el tapecimientu de toa oposición popular exercida polos sucesivos gobiernos del PSOE. Especialmente ta'l recuerdu d'Areces y Felgueroso. Nun hai que recordar que Xixón y Les Cuenques suponen exemplos paradigmáticos n'Asturies de soberbia “socialista”, clientelismu y represión. Mientres tantu, n'Uviéu, queda muncho más lloñe los años 80 y principios de los 90 d'Antonio Masip contrastando col dominiu y hexemonía popular del PP dende 1991. Esto nun fai a la marca llocal de la FSA ayerna a los pecaos de la so estructura, pero sí paez que fai olvidar nel conxuntu de la ciudadanía'l so collaboracionismu a la gueta de lo que se puede entender como una prioridá de relevar al PP del ayuntamientu. Y ye que nun creo qu'una opinión como l'asoleyada en Xixón se diera n'Uviéu por parte del conxuntu de la xente. Básome en suposiciones personales porque, obviamente nel casu d'Uviéu, esta consulta nun se dio y el clima políticu que puede palpar ún suxetivamente en comparación col de Xixón asina invita a pensar. Un pautu paecíu, anque ensin tantes vueltes, dióse en Llanera colos mesmos actores y, esta vez sí, mayoría socialista. La cuestión ye si con estos paréntesis llocales se puede facer frente a esi dominiu de FSA col fin de dir espulsándolos de les instituciones.

Con menos animación pasó'l día nel restu de conceyos asturianos: en Les Cuenques, Izquierda Xunida féxose colos ayuntamientos de Riosa, Mieres (onde diba con Izquierda Asturiana), Ḷḷena (onde resiste na oposición el conceyal de Compromisu por Asturies) y Llangréu (tres un pactu con Somos Llangréu qu'entrará, según la consulta popular, nel gobiernu municipal). Gobernará'l PSOE nel restu (Ayer, Morcín, Samartín del Rei Aurelio, Llaviana, Sobrescobiu y Casu), anque Izquierda Xunida tuvo cerca en Morcín y Samartín pero nun tuvo los apoyos afayadizos (esta vez el PP de Samartín nun consideró a bien ofrce-y l'alcaldía como fai cuatro años tando teniendo más conceyales qu'ellos incluso).

En Bimenes féxose'l PAS cola alcaldía sacando d'ella al PSOE que tuviera la mayoría tres un pactu con Izquierda Xunida y Xente Yerbato. N'Ibias el PSOE ayudóse del PP pa quita-y l'alcaldía a Nós Ibias. En Santalla d'Ozcos algamó'l mandu l'Agrupación Independiente de Santalla onde participaba Izquierda Xunida ya independientes. Izquierda Xunida, pela so parte, féxose coles alcaldíes de Castrillón, Illas, Grau y Teberga; en manes d'independientes tán tamién Sotu'l Barcu, Noreña (con dos conceyales de Conceyu Abiertu), Sariegu, Llanes (onde Vecinos por Llanes saca al PSOE de l'alcaldía tres trenta años ayudaos por Foro y PP).

Nel restu d'Asturies, el mapa ye esti:

Queden en manes de la FSA Castropol, A Veiga, Taramundi, Vilanova d'Ozcos, Samartín d'Ozcos, Grandas de Salime, El Franco, Bual, Eilao, Pezós, Ayande, Navia, Cangas del Narcea (onde se valió de los votos d'IX y Foro), Valdés, Tinéu, Belmonte, Somiedu, Pravia, Candamo, Yernes y Tameza, Proaza, Quirós, Les Regueres, Santo Adriano, La Ribera, Avilés, Corvera, Carreño, Siero, Llanera (tres pactar con Somos ya IX), Villaviciosa (cola ayuda de Foro quitando-yla al PP), Cabranes, Nava (onde Agora Nava sacó un conceyal), Piloña, Colunga, Parres, Ponga, Onís y Ribadedeva.

En manes del PP tán San Tirso d'Abres, Tapia (gracies a Foro), Cuaña, Villayón, Cuideiru (tres 24 años d'alcaldía socialista apoyaos por Foro y Vecinos por Cudillero), Caravia, Cangues d'Onís, Cabrales y El Valle Baḥu de Peñamellera

Pela parte de Foro Asturias, tendrán el mandu en Salas, Ribeseya (onde pueblu llograron 2 conceyales), Amieva y El Valle Altu de Peñamellera.

Queda pendiente'l plenu del ayuntamientu de Gozón onde'l PSOE, empatáu a 6 conceyales col PP ta pendiente de la impugnación d'unos votos.